Hoe verbeter ik mijn communicatieve vaardigheden?

Hoe verbeter ik mijn communicatieve vaardigheden?

Door: Lajos Barsony, Managing Partner, Executive Business Coaching & Development bij Barsony & Partners. (© juni 2019)

Communicatie en communicatieve vaardigheden zijn een van de belangrijkste vaardigheden in het bedrijfsleven. Zowel voor de interne communicatie binnen het bedrijf, als het opbouwen van duurzame klantrelaties, zijn sociale vaardigheden van groot belang.

Sommige mensen zijn van nature communicatief sterk. Maar omdat communicatieve vaardigheden een breed spectrum zijn, en direct beïnvloed worden door uw eigen emotie-management, is het voor iedereen wel eens moeilijk de passende respons te vinden op een situatie die zich voordoet.

Met gedegen coaching en begeleiding kunt u uw communicatieve vaardigheden verbeteren, en zo niet alleen een boost geven aan uw afdeling of onderneming, maar ook aan uw eigen persoonlijke ontwikkeling.

Wat zijn communicatieve vaardigheden?

Communicatieve vaardigheden zijn eigenlijk een verzamelnaam voor een groot aantal basisvaardigheden. Deze vaardigheden worden tijdens de kinderleeftijd al aangeleerd, en ontwikkelen zich door de jaren heen. Denk dan aan goed kunnen luisteren, inlevingsvermogen, uzelf goed kunnen uitdrukken, het ontvangen en geven van feedback op een goede manier en het communiceren met tact en empathie.

Dit zijn voor iedereen vanzelfsprekende vaardigheden. We maken ons deze vaardigheden immers al eigen sinds de kindertijd. Maar in de praktijk is het vaak niet zo simpel. In de praktijk hebben we het allemaal wel eens gezien. Feedback wordt niet goed opgenomen, emotie neemt het over, er wordt zonder enige vorm van tact gecommuniceerd met collega’s en er wordt niet goed geluisterd naar belangrijke informatie.

Waarom is communicatie belangrijk voor managers en ondernemers?

Communicatie is zeer belangrijk voor iedereen die een leidinggevende functie ambieert of bekleedt. Ongeveer 60 procent van de kantoormedewerkers geeft aan dat hij of zij niet goed communiceert met de leidinggevende. Het is vanzelfsprekend dat dit de sfeer en productiviteit op kantoor niet ten goede komt. Voor een goed functionerend team en bedrijf is het dus belangrijk om goed te blijven communiceren met elkaar.

Deze zogenaamde soft skills zijn op de werkplek van een leidinggevende zeer belangrijk. Op een goede manier communiceren met werknemers, collega’s, klanten en concurrenten zorgt ervoor dat de tevredenheid binnen het bedrijf omhoog gaat en dat de kans op het vormen van een duurzame klant-relatie zich verhoogt.

Als leidinggevende of ondernemer bent u het aanspreekpunt binnen uw bedrijf of afdeling. Niet alleen voor uw werknemers, maar ook voor iedereen die maar iets te maken heeft met uw onderneming of afdeling. Goede communicatieve vaardigheden helpen u goed of slecht nieuws op een prettige manier over te brengen op andere betrokkenen. Is er iets aan de hand in het bedrijf? Met goede communicatieve vaardigheden zal het vele malen makkelijker zijn om deze ‘brandjes te blussen’, en te voorkomen dat zich in de toekomst soortgelijke problemen optreden.

Hiernaast zijn goede communicatie-skills natuurlijk ook belangrijk voor uw persoonlijke ontwikkeling. Door uw eigen min- en pluspunten te herkennen en hier actief aan te werken, zult u zich ook in uw privéleven verder ontwikkelen. Een goed voorbeeld is nee durven te zeggen, het werk los durven te laten en hierdoor het behouden van een goede balans tussen werk en privé. Allemaal zaken waarmee betere communicatieve vaardigheden u ook kunnen helpen.

Communicatie nieuwe stijl

In de tijd waarin we nu leven is de positie van communicatie binnen het bedrijfsleven, maar ook daarbuiten, veranderd. Soms lijkt het wel alsof communicatie een steeds kleinere rol gaat spelen. Niets is minder waar. Communicatie is enkel aan veranderingen onderhevig.

In veel, voornamelijk jonge bedrijven is de rol van communicatie flink verkleind. Communicatie mag steeds minder tijd in beslag nemen. En ook steeds meer andere bedrijven beginnen deze strategie over te nemen. Er is minder tijd voor vergaderingen, telefoongesprekken duren minder lang en er wordt sneller en doelgerichter gecommuniceerd. Urenlange meetings zijn hier niet meer aan de orde. Ook is communicatie veel laagdrempeliger. Bij elkaar op kantoor binnenlopen om een praatje te maken is normaal in veel moderne bedrijven.

Dit wordt ook wel Straight Talking genoemd. Direct ter zake komen en zaken zo direct mogelijk benoemen. Vergeet dus vage bewoordingen en langdradige verhalen. Het is vele malen makkelijker goed te luisteren wanneer u niet overspoeld wordt door langdradige verhalen.

Ook de tactiek oplossingsgericht managen is tegenwoordig veel gebruikt. Bij deze vorm van managen gaat u bij problemen anders te werk. U zoekt geen oorzaken en schuldigen, maar gaat direct aan de slag. U kijkt wanneer dit probleem eerder met succes is aangepakt, en hoe dat toen is gedaan. U gebruikt deze positieve factoren, die het probleem eerder op hebben gelost, om het huidige probleem op te lossen.

Veel gemaakte communicatie-valkuilen

Binnen de dagelijkse communicatie in het bedrijfsleven worden helaas nog veel fouten gemaakt. Veel voorkomende fouten, die makkelijk voorkomen kunnen worden als er wat meer aandacht werd besteed aan communicatie, en dan met name aan goede communicatie.

  • Presenteren: te veel sheets maken vol met bullet points. Dat onthoudt namelijk niemand. Het is veel boeiender als u uw stem en lichaamstaal gebruikt en een verhaal probeert over te brengen.
  • Vergaderen: vergader niet overbodig. Vergader alleen wanneer dat echt nodig is. Stuur zo nodig belangrijke informatie door via e-mail voor de vergadering.
  • Heeft u werknemers? Dan werkt u met mensen. Enige tact en empathie is dan zeker gewenst, en is ook een goede manier om de tevredenheid onder uw werknemers goed te houden. Geen enkele werknemer wil werken voor een baas die tactloze opmerkingen maakt.
  • Niet genoeg communiceren. U wilt niet de baas zijn die zich afzondert. Met name de jongere generatie werknemers verwacht over het algemeen meer communicatie en feedback van de leidinggevende. Hier schort het vaak aan. Ook worden medewerkers vaak niet goed op de hoogte gesteld en is het niet altijd duidelijk wat de verwachtingen van de manager zijn.
  • Geen goede basisvaardigheden hebben. Vergeet de dure cursussen even en ga terug naar de basis. Hoe zijn uw basis vaardigheden nu echt? Kijk kritisch naar uzelf. Vaak worden er veel dure communicatie-cursussen gedaan, terwijl de basis sociale vaardigheden niet goed zijn.

Touw, hoe communicatie helder te krijgen en uit de knoop te halen?

Hoe verhoogt u uw communicatieve vaardigheden?

Wilt u direct beginnen met het verbeteren van uw communicatie vaardigheden? Maak dan eens gebruik van de 7 C’s. De 7 C’s van Communicatie vormen samen een checklist, die u kunt gebruiken voor een goede communicatie.

  • Compleet: communiceer volledig, met feiten en een goede uitleg en onderverdeling
  • Communiceer met doelgroep: inleving in de doelgroep, rekening houden met uw publiek
  • Comprimeer/beknoptheid: blijf to-the-point, ga niet te veel uitweiden en blijf beknopt
  • Concreet: geef een duidelijke boodschap mee. Er wordt niets aan de verbeelding over gelaten
  • Charmant: benader uw publiek op een vriendelijke wijze. Gebruik termen waaruit respect spreekt.
  • Correctheid: gebruik correct taalgebruik, zowel geschreven als gesproken
  • Duidelijkheid

Communicatie vaardigheden verbeteren is dus goed mogelijk. Zoals met alle vaardigheden geldt ook hier weer: oefening baart kunst. Vooral als u nieuw bent in het leidinggeven kunt u zeker profijt hebben van het verbeteren van uw communicatieve vaardigheden. Maar ook wat oudere leidinggevenden kunnen zeker nog wat leren. Bijvoorbeeld op het gebied van communicatie met jongere collega’s en eigentijdse communicatie. Kortom, iedereen heeft profijt bij het verbeteren van zijn of haar communicatie vaardigheden.

Communicatie vaardigheden verbeteren, bent u daar klaar voor? Klaar om net dat stuk uw meer te doen, zodat uw bedrijf en uzelf optimaal kunnen profiteren van betere communicatie skills? Neem dan direct contact met ons op, zodat we samen kunnen kijken wat we voor u of uw bedrijf kunnen betekenen.

Wilt u zich verder ontplooien als leidinggevende en uw communicatieve vaardigheden verbeteren?

Neem vrijblijvend contact op met Lajos Barsony, Managing Partner van Barsony & Partners voor een openhartig kennismakingsgesprek.

Bel 00 31(0) 6 261 26 150 of stuur een E-mail naar info@barsonyenpartners.nl.

Graag tot binnenkort!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *