Hoe u betere communicatie inzet als leider

Hoe u betere communicatie inzet als leider

Door: Lajos Barsony, Managing Partner, Executive Business Coaching & Development bij Barsony & Partners. (© juni 2019)

Communicatie is het belangrijkste stuk gereedschap dat u als leider ter beschikking heeft om uw organisatie goed te kunnen leiden. Goed leiderschap is het resultaat.
Wilt u een goede leider zijn dan is het essentieel dat u energie en tijd besteed aan uw eigen manier van communiceren.

Bedenk dat er geen goede of slechte antwoorden bestaan op de vraag hoe u de beste communicator kunt worden die u kunt zijn. Wel kunt u uw communicatie slechts op een manier echt verbeteren. Door de regels voor zakelijk communiceren te leren en toe te passen. Uw ervaring bepaalt uw mate van succes.

Er zijn in elke situatie, waarin u zich bevindt drie vragen die u dient te beantwoorden en die een fundamenteel verschil maken in uw manier van communiceren.

  • Wanneer gaat u iets zeggen?
  • Wanneer gaat u iets doen?
  • Wanneer vertelt u aan anderen dat ze iets kunnen doen?

Als leider weet u als geen ander dat iedereen in de organisatie naar u kijkt.

Wilt u die excellente communicator worden als leider?

Laat ik zoals u van mij gewend bent beginnen met een persoonlijk verhaal.

“Ik sprak laatst een goede vriend. Hij heeft zijn werk als senior business professional jaren geleden verruild voor een zelfstandige advies praktijk. Helaas loopt het vinden van eigen werk niet helemaal lekker en zeker niet zoals hij het heeft gepland. Vandaag spraken we elkaar weer. Ik vertelde over mijn werk en de vorderingen die ik heb gemaakt. En daarna vroeg ik hem hoe het met hem ging. En ik zag direct dat het wat hem betreft wel beter kon.

Met welke stappen zou jij meer zicht krijgen in je mogelijkheden? Ik zie dat je verschillende kwaliteiten hebt. Je bent een uitstekende trainer volgens mij. Je hebt belangstelling voor de (zaken)wereld en je hebt ook nog het talent om mensen te motiveren.

Wat mis je nog om voor succes te gaan?

Hij keek mij niet begrijpend aan.

Ik zie dat je de belangstelling een beetje bent kwijtgeraakt om zingeven een plek te geven in je werk. Wat is gezien al je kwaliteiten je doel? Waar komen de kwaliteiten die je hebt bij elkaar, zodat ze voor anderen nuttig kunnen zijn?

In een oogwenk had ik zijn aandacht te pakken en hij begon al snel meer te stralen. Daar ga ik meteen vandaag mee aan de slag was zijn antwoord.

En toen zei ik het volgende tegen hem. En als je nou daar voor dat vel papier zit. Ontspan met een kop thee of koffie en maak een lijst met alle mogelijkheden die je hebt. Je stopt al deze kwaliteiten van jezelf in een denkbeeldige trechter en je kijkt wat er nodig is om jouw kwaliteiten om te zetten in werk.

Bij voorbeeld als interim professional. Je bepaalt zelf waar en wanneer je werkt en hoe je je eigen kwaliteiten inzet. Je onderzoekt zelf wat er nodig is in een bedrijf en wanneer jouw kwaliteiten aansluiten bij de behoefte van dat bedrijf heb je de ideale match. Wat zou een organisatie volgens jou specifiek nodig hebben, waarin jij kunt voorzien? Wat kun je leveren wat nog niet al in die organisatie aanwezig is. Hij keek mij aan en ik zag dat de boodschap nog steeds ergens bleef haperen. Je bedoelt out of the box denken. Ja zei ik. Dat wel, maar er is meer te doen als je je situatie wilt veranderen.

Want als je daar voor een papier zit en bedenkt welke kwaliteiten je hebt, bedenk dan dat je er zit als professional. Niet als privé persoon. Je bent in de meest ideale rol voor jou die interim professional heet en ziet jezelf de werkzaamheden doen die jij het liefste zou doen.

Het werd een prachtig gesprek. En er kwam heel veel energie vrij. Ik voelde mij ook oprecht dankbaar dat ik mijn vriend mee kon krijgen in het nieuwe denken. De rest van de dag kon voor mij daardoor ook nier meer stuk. Omdat ik graag mensen wil helpen. Dat is mijn doel. Mensen helpen om zich te ontwikkelen als leider en communicator.”

Wat kunt u doen om goed te communiceren als leider?

Aangezien 95 % van alles wat mensen doen en zeggen onbewust is, kunt u zich maar het beste bezig houden met dat deel van uw persoonlijkheid die u kent. Die 5 %.

Dagelijks razen volgens wetenschappers gemiddeld 40.000 tot 60.000 gedachtes door het hoofd van een gemiddelde mens. De stroom nieuwe gedachten en ideeën is bijna eindeloos te noemen. Maar in de praktijk doen we er te weinig mee.

We denken steeds dezelfde gedachten en noemen dit al gauw overtuigingen en zelfs al weten we dat een overtuiging belemmerend is, we vinden het comfortabel om te blijven denken wat we denken, omdat het ons een gevoel van veiligheid biedt.

Maar wat koopt u voor veilig. Daar is een limiet aan. En het is zeker voor u als leider de bedoeling dat u samen met uw medewerkers op zoek gaat naar nieuwe grenzen. En probeert om deze grenzen te verleggen. Zodat u betere resultaten behaalt en meer rendement krijgt op uw investeringen.

Er zijn geen dromen die uit zichzelf uitkomen. U dient zelf aan het roer te staan en de verandering te begeleiden.

Is het daarom nuttig om een doel te formuleren. Jazeker. Net als mijn vriend is het de eerste stap in een proces van veranderingen. Ze dienen zich pas aan als u zich een doel heeft gesteld dat bij uw wensen en verwachtingen past. Daarna passen de omstandigheden zich als vanzelfsprekend aan uw verwachtingen aan.

Deze wetten van aantrekken of afstoten kunnen slechts worden gestoord door een ding. Niet congruent zijn. Als u niet uitstraalt wat u van plan bent kan de andere met wie u communiceert niet begrijpen wat u bedoelt. Men luistert wel, maar men begrijpt u niet.

Wanneer u met uzelf in een rechte lijn bent dan zullen uw plannen door mensen om u heen als bijna vanzelfsprekend worden herkend en overgenomen.

Wat maakt dan zo moeilijk om congruent te zijn?

Een bedrijfsdoel stelt u in staat om te bepalen waar u heen willen gaan met uw organisatie. In de missie en de visie van een bedrijf wordt dit tot uitdrukking gebracht.

Met elke stap die u zet komt uw bedrijfsdoel dichterbij. Het is slechts een kwestie van tijd. Welke factoren zijn van doorslaggevende betekenis om te zorgen dat u uw resultaat ook werkelijk haalt.

  • Geef nooit op
  • Luister naar binnen en naar buiten
  • Laat u niet afleiden door omstandigheden.
  • Richt uw aandacht op het gemeenschappelijke doel
  • Informeer uw medewerkers tijdig wat u van plan bent
  • Betrek uw werknemers waar mogelijk bij uw plannen
  • Faciliteer de werknemers in hun werkzaamheden
  • Help medewerkers zich te ontwikkelen
  • Medewerkers zijn volwassen mensen
  • Maak gebruik van hun vaardigheden
  • Beweeg mee met de veranderende omstandigheden.

Het is een greep uit alle mogelijkheden. Wat vaak wordt vergeten is om af te stemmen op de mensen die voor u staan.

Wilt u investeerders motiveren om in uw bedrijf te investeren, dan is het volstrekt niet nuttig om een sales pitch te houden en te vertellen hoe goed uw bedrijf wel niet presteert.

Investeerders willen weten welke beslissingen u neemt om hun investering veilig te stellen. Of ze willen weten wat uw strategie is waarmee u denkt hun investering te kunnen veiligstellen. Maak hen tot uw bondgenoten.

Bent u samen met uw management team in de boardroom dan is het tijd om beslissingen te nemen over de te volgen stappen om uw bedrijf beter te laten renderen. Maak hen niet tot uw concurrenten of vijanden, want dan heeft u er een probleem bij.

Een sterke leider begrijpt dat hij zonder zijn mensen geen bedrijf kan leiden naar succes. En elke CEO of lid van het management team is in staat om te leren positief te selecteren. Dat wil zeggen dat die gedachten worden gekozen die een positief effect hebben op de creativiteit van mensen in de directe of indirecte omgeving. Een positief resultaat wordt bereikt door mensen maximaal te laten bijdragen aan het gemeenschappelijke doel. En al uw inspanningen dienen hierop gericht te zijn.

Trainingen, workshops, studiedagen, studieclubs, netwerkclubs, et cetera et cetera……. ze hebben allemaal tot doel de gemeenschappelijke doelstelling te ondersteunen en ontwikkeling te faciliteren.

Fontein, opborrelen van nieuwe ideeën in een mooie kandans

Welke afwegingen dient u te maken die uw congruentie versterken.

Gedrag, Stemming, Gedachten, Omgevingsfactoren, Fysieke reacties werken onderling op elkaar in.

Ook bij ieder lid van uw management team en ieder personeelslid werken dezelfde vijf bovengenoemde factoren in op hoe ze het werken in uw bedrijf ervaren.

Zoals ik heb gezegd in het Artikel #1 over Nieuw Leiderschap, bepalen steeds meer generaties de sfeer in een bedrijf en ook de man vrouw dynamiek bepaalt in toenemende mate dagelijks hoe we ons voelen en hoe er met ons wordt omgegaan. En dit vraagt enorme flexibiliteit van leidinggevenden.

Niet doen wat er gedaan moet worden is de norm. Maar hoe krijgen we iedereen op een lijn, zodat de werkzaamheden als vanzelf leiden tot het best mogelijke gemeenschappelijke resultaat.

Is dit een illusie?

We kunnen werkelijk niet meer om de feiten heen. Alleen als we samenwerken met wederzijds respect voor elkaars kwaliteiten dan hebben we de kans om optimale resultaten te behalen en te blijven behalen.

Wilt u meer weten over goede communicatie als leider?

Neem vrijblijvend contact op met Lajos Barsony, Managing Partner van Barsony & Partners voor een openhartig kennismakingsgesprek.

Bel 00 31(0) 6 261 26 150 of stuur een E-mail naar info@barsonyenpartners.nl.

Graag tot binnenkort!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *